Ballen in de lucht houden

Als zzp’er personeel aannemen, hoe doe je dat?

Als succesvolle zzp’er werk je altijd in een spagaat om je talloze schoteltjes in de lucht te houden. Eigenlijk zou je wel medewerkers in dienst willen nemen, maar waar begin je met ‘zero’ ervaring?

Met E-clips kom ik deze hardwerkende kanjers té weinig tegen. Want ook de administratie doen ze zelf, op zondagochtend of zo. Doordeweeks zijn ze vroeg de deur uit, of sluiten zich op kantoor op en zijn pas laat klaar. Voor netwerken is weinig of geen tijd.

Het probleem is dat ze hun extra taken niet los durven te laten. Terwijl deze uitstekend door een eigen medewerker gedaan kunnen worden. Zodat de ondernemer zich helemaal kan focussen op zijn core business.

De zzp’ers waar ik wél de administratie voor mag doen, ervaren het gemak en de rust van de ontzorging: ‘Hè hè, wat heerlijk dat ik dát zelf al niet hoef te doen.’ Want die btw-aangifte hijgt ieder kwartaal in je nek en is een behoorlijke stressfactor.

Wat zou het fijn zijn als je bepaalde taken kan overdragen aan een medewerker. Maar wat komt er allemaal op je af als je personeel gaat aannemen?

Worstel jij ook met deze vraag? Dan geven onderstaande tips je veel houvast:

1. Ga niet op zoek naar een kloon van jezelf

Elke werknemer is een uniek wezen met een eigen persoonlijkheid, gedrag en ideeën. Dat moet ook – zolang die ideeën en gewoontes maar niet drastisch tegen de jouwe indruisen. Zoek iemand die jou aanvult in plaats van kopieert en goed is in de dingen waar jij minder goed in bent of minder zin in hebt.

2. Stel een gedetailleerde functiebeschrijving op

Bepaal wat je wel en niet van jouw werknemer verwacht. Zoekt je iemand die zo nu en dan bij kan springen of iemand voor een vast aantal uren per week? Wil je iemand die naar klanten toegaat, zijn of haar eigen tijd indeelt en jou vertegenwoordigt? Of wilt je iemand die de dingen doet waar jij niet aan toekomt, zoals de administratie en schoonmaakklusjes? Als je de functie goed omschrijft, kunnen de sollicitanten des te beter bepalen of die bij hen past. Wees zo concreet mogelijk.

3. Houd rekening met uw managementstijl

Wees eerlijk over jouw werk- en managementstijl en houd daar rekening mee bij de selectie. Als je zegt een onafhankelijk iemand te zoeken en hem of haar uiteindelijk steeds zit te controleren, zal dat niet werken. Neem ook niet iemand aan die veel feedback nodig heeft terwijl je van tevoren al weet dat je daar geen tijd voor of zin in hebt.

4. Neem de tijd

Ga niet over één nacht ijs. Goed personeel vinden kost tijd. Trek tijd uit om te adverteren, gesprekken te voeren en te evalueren. Heb je de juiste persoon eenmaal gevonden, aarzel dan echter geen moment: neem hem of haar aan. Meteen.

5. Maak het papierwerk in orde

Ga na of je speciale verzekeringen af moet sluiten voor jouw werknemer en hoe je belastingen en sociale premies voor hem of haar regelt.

6. Denk na over uw vrijetijdsbeleid

Net als jij, hebben je werknemers zo nu en dan tijd nodig om hun batterij op te laden. Stel vast op hoeveel vrije dagen ze recht hebben, hoe deze aangevraagd moeten worden en hoe je hun afwezigheid opvangt.

7. Stel een beoordelingsplan op

Of iemand nu wel of niet goed presteert, zorg dat je alles bijhoudt. Bedenk van tevoren hoe vaak iemand afwezig mag zijn in een bepaalde periode, hoe je omgaat met klachten van klanten over jouw werknemer, hoe je buitengewone prestaties beloont en hoe en wanneer je functionerings- en beoordelingsgesprekken voert.

8. Trek uw werknemer na

Het kan geen kwaad om zeker te weten of jouw werknemer geen strafblad heeft en of zijn/haar werkverleden klopt. Je wil immers geen crimineel, fraudeur of leugenaar in dienst. Trek referenties na en neem eventueel een advocaat of andere expert in de arm om de potentiële werknemer na te trekken.

9. Stel een sollicitatieprocedure op

Breng iedere sollicitant schriftelijk op de hoogte van de functiebeschrijving, jouw verwachtingen en het verloop van de procedure. Zo krijgt iedereen dezelfde informatie en voorkom je misverstanden.

10. Wees duidelijk over uw verwachtingen

Of je nu een gedetailleerd handboek uitreikt of uw nieuwe werknemer een mondelinge spoedcursus geeft, communiceer duidelijk wat je verwacht van de nieuwe werknemer en welke kennis en vaardigheden die zich eigen dient te maken. Veel misverstanden en frustraties ontstaan omdat de nieuwe werknemer niet weet wat de baas van hem verwacht.

Bron 10 aandachtspunten: Managersonline.nl

Heb je vragen of kan ik je op een andere manier helpen?

| info@e-clipsadministratie | 06-11 070 376 | e-clipsadministratie.nl |

Geen reactie's

Geef een reactie