Appels met peren…

Het komt regelmatig voor dat ik de koffie bij een intakegesprek nog niet op heb, als me de volgende vraag wordt gesteld: ‘Hoeveel tijd denk je nodig te hebben?’

Tja euh lastig…
Ik heb immers nog geen administratie gezien. Mijn antwoord zou ik moeten baseren op de informatie die me tijdens dit gesprek wordt aangereikt. Bijvoorbeeld ‘een enorme puinzooi’ kan reuze meevallen en ‘alles keurig in de klapper en je hoeft alleen maar te boeken’ kan enorm tegenvallen.

Interessante vraag om te spiegelen trouwens
Hoeveel tijd ben JIJ gemiddeld kwijt aan de administratie? Per week? Per maand? Het antwoord zal ongetwijfeld niet eenduidig zijn.

“Administratie is een breed en rekbaar begrip”

Bij de één kan de computer uit als de facturen zijn gemaakt, de financiële administratie is geboekt en de betalingen zijn gedaan.

De ander is pas klaar als ook het debiteuren- en crediteurenbeheer zijn gedaan, de offertes de deur uit zijn, de notulen zijn uitgewerkt en de financiële overzichten zijn gemaakt. Bedenk het maar.

Op internet…
Lees je dat sommige ondernemers twee volle dagen per maand met de administratie bezig zijn en anderen één uur per week. Dat scheelt nogal.

Maar ook logisch, bijvoorbeeld: een webshop kan veel verkoop- en inkoopfacturen hebben, terwijl een freelancer beperkte inkoop heeft en slechts drie verkoopfacturen per kwartaal.

Een andere factor is, dat de één pas tevreden is als alles tot achter de komma klopt, terwijl een ander het allang best als het ook niet helemaal klopt.

Ben jij van het bijhouden of meer van het clusteren?
Of…ben je eigenlijk van het bijhouden, maar door tijdnood een ‘clusteraar’?
Plan je iedere week een x-aantal uren voor de administratie?
Of maak je inhaalslagen, zo vlak voor aangifte omzetbelasting?
Wat werkt voor jou het beste?

Vandaar…appels met peren vergelijken
Om terug te komen op de aan mij gestelde vraag aan het begin van deze blog: ‘Hoeveel tijd heb je nodig? Voor mij blijft dit bij een kennismaking een lastige vraag.

Maar niet voor jou als ondernemer. Want jij kent je administratie immers al.
En is die tijd voldoende? Of kan het juist efficiënter?

Eens brainstormen?

Geen reactie's

Geef een reactie