Debiteurenbeheer verhoogt de liquide middelen

 

Zoals bij elk politiek debat, waren de uithalen tijdens het vluchtelingendebat in oktober 2015 niet van de lucht. Geert Wilders noemde Alexander Pechtold een ‘dikke nul’.Deze uitspraak heeft een negatieve lading.

Echter, ik weet zeker dat iedere ondernemer elke maand hoopt op een ‘dikke nul’. Doelend op het aantal openstaande verkoopfacturen die de betaaltermijn zijn verstreken.

Cashflow
Hoe hoger het bedrag van de openstaande verkoopfacturen, des te minder cashflow om je eigen crediteuren te betalen. Of misschien wel je hypotheek.

In de praktijk merk ik regelmatig dat debiteurenbeheer een ondergeschoven kindje is. Zorgelijk vind ik het als een ondernemer geen idee heeft hoeveel, hoe lang en van wie er nog vorderingen openstaan.

Ondernemers komen er ‘vaak niet aan toe’ of ‘het eigen werk gaat vóór’. Of de klant is ‘een goede bekende, familie of vriend’. Dan voelt het ongemakkelijk om deze op de openstaande vordering aan te spreken.

Debiteurenbeheer
Als ik bij een klant het debiteurenbeheer op me neem, gaat dit in goed overleg. Jij kent immers je klanten als geen ander. De één betaald alle facturen keurig, echter een paar weken te laat. Een ander moet je sinds het begin van jullie samenwerking achter de vodden zitten.

Bellen of mailen? Zeg het maar.

Financieel inzicht
Een goed debiteurenbeleid brengt:

– Rust
– Financieel inzicht
– Meer liquide middelen

Heb je vragen of kan ik je op een andere manier helpen?

| info@e-clipsadministratie | 06-11 070 376 | e-clipsadministratie.nl |

Geen reactie's

Geef een reactie