Verkiezingen

Dit levert het míj op!

Het zal niemand zijn ontgaan, komende woensdag zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Ik ben grote voorstander van gebruik maken van je stemrecht, dus vanaf mijn 18e heb ik inmiddels al heel wat bolletjes roodgekleurd.

Zo’n verkiezingsproces vergt nogal wat organisatie en structuur. En dat triggert me. Hoe gaat dat in de praktijk in zijn werk?

Als je rond ‘spitsuur’ bij een stembureau komt, dan kun je buiten aansluiten in de rij wachtenden. Geen straf, want de halve buurt staat er immers te ‘buurten’. Eenmaal binnen volgt een uitgebreide procedure van controleren van je gegevens en uitgifte van de stembiljetten. Medewerkers zitten netjes op een rij achter de tafels. Soms duurt het wachten lang, kan het niet wat sneller? Moet dat controleren zó uitgebreid?

Dusss…

En dát is precies wat me nieuwsgierig maakt. Hoe zitten die processen en die structuur in elkaar? Waarom alles dubbelop controleren? Waarom dit, waarom dat? Dus heb ik me als vrijwilliger aangemeld op de site van de Gemeente om mede zo’n stemlokaal te bemannen. Wat schets mijn verbazing, je krijgt er een behoorlijke vergoeding voor! Dát is nog eens een meevaller!

Na aanmelding kreeg ik een e-mail dat ik een training via e-learning moet volgen. Prima, snap ik, doe ik. Een aantal dagen later nóg een e-mail: let op, de training moet voor een bepaalde datum gevolgd zijn. “Jahaaaa…doe ik toch, don’t worry”.

De training geeft me inzicht in de structuur en de processen en duurt best een tijdje. Tijdens de training werd ik afgeleid en ging ik even iets anders doen. Ondertussen kreeg ik een e-mail dat ik dan wel gestart was met de instructie, maar dat ik deze nog niet had afgerond. Eerlijk gezegd was ik een beetje geïrriteerd “kom op zeg, ik ben geen kleuter”.

Echter…

Een geval van ‘de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet’. Want als ik bij klanten de administratie/boekhouding doe, heb ik documenten, gegevens of informatie nodig. Desnoods vraag ik hier ook een aantal malen om. Deze zullen toch écht aangeleverd moeten worden. En het liefst nog vóórdat ik weg ben, zodat ik zaken kan afronden.

Het is maar van welke kant je het bekijkt. ‘De Gemeente’ en ik in mijn rol als ‘E-clips’, willen alles gladjes en gestructureerd laten verlopen. ‘Gerrie’ of ‘de klant’ kunnen het gevoel hebben dat ze achter de vodden worden gezeten.

Mijn deelname als medewerker op een stemlocatie geeft me een kijkje in de keuken van de processen en structuren rondom de gemeenteraadsverkiezing én bovendien ook nog eens een leuk zakcentje.

Met E-clips ontzorg ik mijn klanten en bespaar ik ze tijd dus geld.

Net als mijn activiteiten tijdens deze verkiezing míj iets opleveren, levert E-clips mijn klanten zeker iets op!

Heb je vragen of kan ik je op een andere manier helpen?

| info@e-clipsadministratie | 06-11 070 376 | e-clipsadministratie.nl |

Geen reactie's

Geef een reactie