Hoe lang bewaar jij je administratie?
Het antwoord op deze vraag die ik in de praktijk bij particulieren het meeste tegenkom is:
‘Voor de zekerheid maar tot Sint Juttemis’!
Uiteraard is dat niet verboden, maar wil je opruimen en je weet niet wat je moet bewaren?
Dan volgen hieronder wat handvatten.
5 jaar (omdat de Belastingdienst tot 5 jaar terug kan navorderen)
- Aangifte
en aanslagen IB
- Beschikkingen
Toeslagen
- Bankafschriften
- Salarisstroken
en jaaropgaven
- Overzichten betaalde hypotheekrente, leningen, WOZ-waarde
- Aftrekbare kosten zoals voor ziekte, verbouwings, studie of
reiskosten
Einde overeenkomst (indien een nieuwe de oude vervangt, alleen de
nieuwste bewaren)
- Huur-
en servicecontracten
- Autopapieren
inclusief facturen reparaties (zolang eigendom)
- Arbeidsovereenkomsten
- Waardeoverzichten
- Pensioenoverzichten
- Abonnement-
en lidmaatschapsbewijzen
- Verzekeringspolissen-
en voorwaarden
- Jaaroverzichten
energieleveranciers e.d.
- Aanslagen
Gemeentelijke- en waterschapsheffingen (BsGW)
Altijd
- Aankoop-
en garantiebewijzen (tot ze verlopen zijn)
- Notariële
documenten
- Medische
documenten
- Diploma’s
- Contracten
(indien onvervangbaar)
Vóór het digitale tijdperk kwamen alle documenten via de fysieke brievenbus je huis binnen, dus op papier. Schoenendozen waren dankbare archiveerobjecten. Ordners gingen een leven lang mee. Als de dozen en klappers uitpuilden, werd het tijd om te kijken wat weggegooid kon worden. Een werkbaar systeem, want een thuisadministratie was niet zo uitgebreid.
Anno nú is een thuisadministratie niet alleen uitgebreider, maar ook verspreid. Niet alleen op papier, maar ook op je pc of in de Cloud. Vaak moet je inloggen of iets downloaden.
Het is dus niet alleen de vraag hoe láng bewaar jij je administratie?
Maar ook hóe?
Hierover een andere keer meer.
Heb je vragen of kan ik je op een andere manier helpen?
| info@e-clipsadministratie.nl |
06-11 070 376 |
e-clipsadministratie.nl |